Vermoeidheid tijdens je zwangerschap

Vooral in de eerste 3 maanden van je zwangerschap kun je de hele dag doodmoe zijn, en als je dan eindelijk in bed ligt val je direct in een diepe slaap. En vaak heb je in de morgen het gevoel dat je nog net zo moe bent als de avond ervoor. Soms is het zo erg dat je op je werk zit te knikkebollen.

zwanger-vermoeidheid

Vrijwel iedere zwangere vrouw vraagt zich af of dit ooit overgaat. Waar is toch de tijd gebleven dat je fit en met frisse moed alles ondernam. Gelukkig neemt deze vermoeidheid na de eerste 3 maanden weer af.

Maar wat is nu de verklaring voor deze extreme vermoeidheid?

Om te beginnen vinden er enorme veranderingen in je hormoonhuishouding plaats. Ook verandert de functie en structuur van bijna ieder orgaan in je lichaam tijdens je zwangerschap! De samenstelling en de hoeveelheid bloed verandert, je spijsvertering, stofwisseling en de werking van de longen en nieren urinewegen veranderen allemaal onder invloed van zwangerschapshormonen. En er is zich in een hoog tempo een nieuw leventje aan het ontwikkelen in je lichaam. Het is dus niet vreemd dat je dan zo moe bent.

Moeheid in het begin hoort erbij, later is het vaak een teken dat je te veel hooi op je vork neemt!

Maar niet alleen lichamelijk ook geestelijk gebeurt er veel. Je moet je ineens gaan instellen op een heel ander leven. Misschien ben je bang dat het mis gaat of wil je het niet vertellen aan anderen terwijl je zelf nergens anders meer aan kan denken. Al deze emoties kosten heel veel energie.

Je bent sowieso al emotioneel en labieler in het begin van een zwangerschap. Dus geef er lekker aan toe slaap uit als het kan en ga lekker vroeg naar bed. Dat is het beste recept om die eerste maanden door te komen.

Blijf je moe na die eerste 3 maanden laat dan je ijzergehalte testen, de verloskundige kan dit voor je doen maar je kan hiervoor ook terecht bij je huisarts. Je kunt ook ijzerrijk voedsel eten zoals appelstroop en volkorenbrood en groene groente. In de tweede fase van je zwangerschap heeft je lichaam zich aangepast aan alle veranderingen en zul je weer vernieuwde energie krijgen.

Alles in nu ingesteld op zwanger zijn, wat wel anders zal blijven is je slaappatroon. Soms lijkt het alsof je ligt te draaien en te woelen maar dat is niet zo. Maar omdat je lichter slaapt ben je je meer bewust van je buik en je lichaam. Bovendien ben je vaker wakker omdat je moet plassen, je blaas wordt door de groeiende baarmoeder uit het bekken omhoog geduwd.

Tijdens je zwangerschap kun je vaker en heftiger dromen dan voor je zwangerschap. Ook dit is een veel voorkomend verschijnsel waar je geen zorgen over hoeft te maken. Veel vrouwen dromen bijvoorbeeld dat ze hun kind vergeten zijn mee te nemen als ze boodschappen hebben gedaan. Of dat ze eventjes naar de winkel gaan en dan de kinderwagen buiten laten staan. In elk geval hoe de droom ook loopt ben je op het laatst je kind kwijt en je voelt je dan een ontzettend slechte moeder. Deze dromen gaan over dingen die je nooit zult doen.

Tip 1. Rust en ontspanning

Weg stress & moeten

Stress is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Met een druk bestaan is zwanger zijn en een kindje verzorgen keuzes maken. Je baby zal zeker aangeven waar voor hem of haar de behoeften liggen. Ja, dat is even omschakelen want een baby houdt geen rekening met jouw agenda. Hoe eerder je in je zwangerschap leert omgaan met het verlagen van je stress, hoe beter de start van je kindje.

Bovendien scheelt ‘Moe’ maar een letter van ‘Moet’. Alleen al de gedachte dat je veel ‘moet’ trekt enorm veel energie uit je weg. Wees zachter voor jezelf en zorg dat je dingen echt doet omdat je het wil, niet omdat je het moet (van anderen óf van jezelf).

De eerste stap is dat je voor jezelf je stressfactoren, die veel energie van je opslokken gaat herkennen. Dat kan op je werk, thuis en maar ook in jezelf zijn. Schrijf iedere dag in je notitieboekje wanneer je gevoelens van stress of andere negatieve emoties ervaart. Op deze manier kun je wellicht een patroon herkennen.

De volgende stap is erover praten met je partner, verloskundige of huisarts om te kijken hoe je deze stressfactoren  kunt elimineren. De energie die je hiermee bespaart ga je heel goed gebruiken voor het gezond laten groeien van je kindje in je buik.

Je spanningen ontladen

Ontspannen doe je op je eigen manier met wat jij prettig vindt. Tijd voor jezelf nemen met een goed boek en in plaats van snel douchen een relaxt lang bad. Misschien zit jij op zwangerschapsgym,  yoga of maak je graag wandelingen in de buitenlucht.

Een echte aanrader voor iedere zwangere, die last heeft van vermoeidheid is een speciale mama massage. Deze zwangerschapsmassage helpt je lichaam bij het ‘ontladen’ van spanningen. Want als je het druk hebt merk je vaak niet eens meer hoe je lichaam voelt. Je komt makkelijker door je zwangerschap heen met minder klachten als je meer tijd voor jezelf en de baby maakt. De mama massage is meer dan massage en daarom als Natuurgeneeskundig consult bij de meeste aanvullende verzekeringen gedeeltelijk vergoed.

Tip 2: aanvulling op je voeding

Alles wat je inneemt komt ook bij de baby. Heel belangrijk is dat je chemische middelen als medicijnen mijdt. Gezien de risico’s voor jezelf en de ontwikkeling van je kindje. Gelukkig zijn er heel veel goede verantwoorde producten die je meer energie geven waardoor je zorgeloos kunt genieten van je zwangerschap. Bovendien maakt je baby in aanleg een goede start, die groei en ontwikkeling bevordert.

In de zwangerschap heb je goede bouwstenen nodig en die haal je uit verse producten het liefst rauw en biologisch van kwaliteit. Toch voldoet ons eetpatroon niet volledig aan de behoeften daarom doe je er verstandig aan om gedurende je hele zwangerschap extra ijzerdrank, vitamine D3 en een voedingssupplement te nemen.

Lees meer over voeding en zwangerschap