21 Effectieve tips tegen zwangerschapsmisselijkheid

Het is natuurlijk fantastisch dat je zwanger bent, maar er zijn dingen tijdens je zwangerschap die je kunt missen als kiespijn.

Een daarvan is de zwangerschapsmisselijkheid.

Vaak genoemd als meest vervelende onderdeel van de zwangerschap, naast alle andere mogelijke kwaaltjes en natuurlijk de bevalling zelf.

Overgeven en misselijkheid is heel gebruikelijk.

Maar wanneer en waarom word je misselijk? En belangrijker:

  • Is het schadelijk?
  • Welke tips zijn ECHT effectief en helpen je door deze vervelende periodes in je zwangerschap?

In dit artikel geven we antwoord op al je vragen.

Waarom word je misselijk tijdens je zwangerschap?

Het is nog niet helemaal duidelijk waarom je misselijk kunt worden tijdens je zwangerschap.

Men vermoedt dat het komt door de zwangerschapshormonen.

Maar helemaal zeker weten we het nog niet.

De mate van misselijkheid lijkt overeen te komen met de hoeveelheid hCG in je lichaam.

Ook maakt je lichaam meer oestrogeen aan en deze nieuwe hormoonbalans kan je misselijk maken.

Wanneer word je misselijk tijdens je zwangerschap?

De meeste vrouwen worden misselijk tijdens de zwangerschap.

Slechts zo’n 20-25% is helemaal niet misselijk tijdens de zwangerschap.

En wel 20%(!) blijft de gehele zwangerschap enige vorm van misselijkheid behouden.

Van misselijkheid kun je al last hebben vanaf het moment dat je overtijd bent.

Vandaar dat dit voor veel vrouwen ook het belangrijkste signaal is dat ze zwanger zijn.

De klachten verdwijnen meestal rond de 4e maand van de zwangerschap.

Het bereikt meestal een hoogtepunt tussen e de 8 en 10 weken.

Sommige pechvogels hebben hun hele zwangerschap last extreme last van misselijkheid.

Dit wordt hyperemesis gravidarum (HG) genoemd. Deze extreme vorm van misselijkheid komt bij ongeveer 2% van alle zwangeren voor.

Hieronder volgen de belangrijkst tips om misselijkheid tijdens je zwangerschap te verminderen. Je zult al snel merken dat de meeste tips gaan over wat je het beste kunt eten tijdens je zwangerschap.

Wanneer is overgeven zorgwekkend?

Dit verschilt per zwangere.

Het belangrijkste is hoe jij je voelt.

Moet je af en toe overgeven, maar voel je je verder prima? Dan is waarschijnlijk niet zoveel aan de hand. Maar blijf je de hele dag overgeven en hou je niks binnen? Dan bestaat het gevaar dat je uitdroogt. Bekijk daarom altijd zorgvuldig je plas.

Is je urine:

  • Donker van kleur?
  • Sterk ruikend?
  • Of ruikt je adem naar aceton?

Dan kan dit wijzen op een verstoring in je stofwisseling. Neem in deze gevallen altijd direct contact op met je huisarts.

Tip 1: Geen lege maag

Zorg dat je nooit een lege maag hebt. Eten of drinken in je maag verlaagt de zuurtegraad, waardoor je maagwand minder snel geïrriteerd raakt.

Tip 2: Eet meteen iets als je opstaat

’s Ochtends heb je altijd een lege maag, hoe voorkom je dat? Leg een cracker op je nachtkastje en eet ‘m meteen op als je wakker wordt. Sta een half uur later op. Zo kun je ervoor zorgen dat je ’s ochtends de ergste misselijkheid voorkomt. Mocht je ’s nacht wakker worden kan het ook helpen om even snel iets kleins te eten of drinken.

Tip 3: Eet regelmatig kleine hoeveelheden

Natuurlijk wil je niet eten voor 2 tijdens je zwangerschap, maar regelmatig kleine hoeveelheden eten, vermijdt een lege maag. Ook teveel eten in 1x kan ervoor zorgen dat je misselijk wordt.

Tip 4: Neem altijd iets te eten mee

Zorg ervoor dat je altijd iets te eten bij je hebt. Stop dus altijd een pak crackers of sultana’s in tas als je ’s ochtends weggaat.

Tip 5: Vermijd vet voedsel

Probeer zo min mogelijk vet te eten. Tsja…. Lastig tijdens je zwangerschap 😊

Tip 6: Vermijd pittig eten

Helaas voor de curry liefhebbers, maar probeer spicy food zoveel mogelijk te vermijden. Dit kan de maagwand namelijk irriteren. Ook sterk gekruid eten kan dit effect hebben.

Tip 7: Liever hartig dan zoet

Kies als tussendoortje liever voor iets hartigs dan iets zoets. Een cracker is dus beter dan een koekje (al is het alleen al voor de calorieën)

Tip 8: Wit brood

Het zompige midden van wit brood of witte broodjes werkt als een spons in de maag, dus ook voor doe vervelende maagzuren waar jij zo misselijk van wordt.

Tip 9: Drink voldoende water

Naast dat pak crackers in je tas zul je ook een flesje water moeten gaan ronddragen. Drink voldoende! Ook dat zal helpen tegen de misselijkheid.

Tip 10: Drink bouillon

Bouillon of soep is ook zeer geschikt om je maag vol te krijgen.

Tip 11: Geen cafeïne

Dus geen koffie, maar ook in veel thee zit cafeïne. Ook in cola zit overigens cafeïne.

Tip 12: Drink muntthee

In muntthee zit geen cafeïne en is bij uitstek geschikt om te helpen tegen misselijkheid

Tip 13: Eet en drink gember(thee)

Gember is ook bewezen effectief tegen misselijkheid. Dus een heerlijk stukje gember door de nasi of een vers gemaakte gember thee!

Tip 14: Drink Cola light

Veel wielrenners drinken cola om hun maag rustig te houden tijdens het fietsen. Dit werkt ook voor zwangeren! Pak wel de cafeïnevrije variant.

Tip 15: Zorg voor frisse lucht

Zorg voor voldoende frisse lucht. Dus dagelijks een paar keer en blokje om in de buitenlucht zal je goed doen. Zorg er ook voor dat je woon- en slaapkamer goed zijn geventileerd! Deze tips zijn overigens altijd goed voor je gezondheid.

Tip 16: Houd je mond schoon

Hou je mond vrij van vieze smaken door bijvoorbeeld goed te spoelen met water of even lekker je tanden te poetsen.

Tip 17: Hou je rustig

Niks zo goed tegen de misselijkheid als lekker op de bank voor je favoriete serie. Probeer je niet te druk te maken !

Tip 18: Vermijd eten dat stinkt

En dan met name eten dat je tijdens je zwangerschap vindt stinken. Volg je gevoel: je lichaam is de beste raadgever van wat je moet doen.

Tip 19: Vitamines bij het eten

Slik je vitamines niet apart, maar altijd tijdens de reguliere maaltijden. Neem ze in ieder geval niet in op een nuchtere maag. De kans is dan groter dat je maag deze pillen zonder al te veel klachten verwerkt.

Tip 20: Pak voldoende slaap

Ook minder slapen, kan klachten veroorzaken aan je maag.

Tip 21: Bezoek je huisarts

Mochten bovenstaande tips niet helpen kun je ook medicatie gebruiken tegen de misselijkheid. Natuurlijk wil je zo min mogelijk medicatie gebruiken tijdens je zwangerschap, maar ja, de hele dag misselijk is ook geen pretje. Er bestaan tabletjes tegen misselijkheid die op recept verkrijgbaar zijn. Mocht je gewichtsverlies ervaren, raadpleeg dan altijd direct je huisarts.

Ben je in de laatste maanden misselijk?

In de laatste maanden komt je maag in de verdrukking doordat je baarmoeder enorm is gegroeid. En dit kan dan direct effect hebben op je maag. Door ook in deze periode verdeeld over de dag kleine beetjes te eten, kun je deze klachten zo klein mogelijk houden.

Bronnen